ustaz azhar idrus, azhar, ustaz youtube
Agama

Pengisian Kuliah Ustaz Azhar Idrus Di Surau Al-Iman

By on November 13, 2015

Ilmu yang disampaikan di rumah Allah itu adalahnya tidak terus tersimpan didalam diri seseorang individu. Jika dijadikan nota, mungkin boleh disampaikan kepada mereka yang lain. Oleh itu kami di AzmirShah.Com ingin berkongsi dengan anda nota ringkas yang dicatat berdasarkan kepada kuliah maghrib di Surau Al-Iman Lorong Siakap, Losong Panglima Perang yang disampaikan oleh Ustaz Azhar Idrus pada hari Isnin, 2 November 2015 yang lepas.

Kuliah ini disampaikan berdasarkan kitab Ayyuhal Walad. Loghat Terengganu ini dikekalkan bagi menjaga keaslian penyampaian.

– – –

Kitab Ayyuhal Walad

1. Orang yang tidak mengambil tahu tentang  akhirat ini Allah kata mereka ini seperti binatang ternak bahkan lebih teruk daripada itu lagi. Haa ini ayat Al Quran jgn main wak lebih kurang gitu.Kite ni akal ade tp duduk kejor akademik dunia semata mata spm nk A Degree nok Diploma nk berjaya abih tea ah usaha tapi bab islam tak mau ikut siap lawan Al Quran lawan hudud pulok.

2. Hudud ni milik Allah.”Tilka hududullah”. Milik Allah. Kalu hina hudud jd kafir kalu kate hudud ni mundur boleh jd kafir.Buke kitab fatwa or Syeikh kata hina hudud boleh jd murtad doh leni rama mana duk hina hudud rama mana jd kafir leni?

3. Bumi ni kan milik Allah mung ingat bumi ni milik tokk mung ke guane.Kalu dia kata ” kalu laksana hudud rama ah kudung” ayat gni boleh jd kafir.Kene ade ilmu ah jgn main cakap ikutdang gtu.

4. Maka Allah kata mereka ini mcm binatang.Bahase teganu NATANG ah.3 sifat nk jadi gni mata dia tgk kebenaran tp xmbuh ikut telinga dia dgr kebenaran xmbuh terima dia ade dgn kebenaran dia xikut maka ini layak digelar binatang.Kalu Tengku,tengku natang kalu megat,megat natang,kalu wan,wan natang dok kire sape sape bile ade sifat gni dialah yg Allah kata seperti binatang dlm Al Quran.Doh dok rajin dgr la pasa mu dok mari dengor.

5. Leni ustaz2 ngajor slow ngat.Konar sokmo koknung kokning nk kate benor dok brani nok nok dalam telebiseng dekat hok kate ke kerajaan skit dia senyap bile tanye bakpe dok ckp betul dia kata kekgi dokleh masuk tb doh 10 ribu sebulan boh.Abih jadi dok pakkka gawa.

6. Doh sape sape dok hera ke agama tu NATANG ah tu.Dok kasor doh bahasa teganu kan tu.Dalam Al Quran kata binatang.Kalu bahasa KL pun pggil binatang doh kite taganu Natang ah.Dok kasor mmg bahasa gtu.Bahkan Allah tamboh plok belakang ‘bahkan mereka lebih sesat dari binatang’.Oh parok doh lah terik nim.Dalam Al Quran belaka cerita ni.

– – –

Berikut pula adalah pengisian yang didapati ketika sesi soal jawab selepas kuliah.

– – –

Soal Jawab

1. Isu bubuh gmbr makan di FB ade kata haram?Kalu jiran bau makanan wajib beri ke jiran pahtu Kawan ni jual kek jual mee rebus buh dlm fb salah ke? guana kata haram tu?Mcmana hukum?

Tidak ada lagi kite pernah dgr seorg ulama kata haram letak gmbr makanan atau hidangan utk org tengok.Pasal ape dia kata haram kite kene tanye dia krn asalnya hukum harus.Asal tiap sesuatu bkn perkara ibadah itu harus kecuali ade nas pengharamannya.Ustaz2 ni pun mslh jgk byk buat pandangan sendiri xlihat fatwa ulamak.Kalu dok faham tafsir kene rujuk ulamak muktabar.Betul ade hadis kata kalu jiran bau masakan kita kene bagi ke dia.Dlm tafsir bukan berdosa dok beri makanan yg jiran terbau tu.Bukan berdosa pun jgn lebih drpd ulamak.Cume nk comelnye sunat ulamak sebut beri makanan yg jiran kite terbau tu bukan wajib.Kalu wajib beri berat ah gtu rohok ah.Jd koho masalah lah.Sbb tu jgn lebih drpd ulamak.Biar cerdik skit gok.

2. Apa hukum sy tolong simpan berhala yg tokey sy suruh selepas dia nyembah?

Dok bulih tolong.Haram tolong tolong atas perkara mungkar walaupun gaji sejuta sebulan.Leni rama ah kerana pitih rela gadai nilai agama,paka ketat ketat bdk puang leni jd hamba org kafir di kg sendiri kerja supermarket tokey suruh paka.Paka jugok la kawang tu sapa puing punggung2 Nauzubillah.

3. Orang kedekut ni mcmana?

– Orang kedekut ni Nabi saw kata jauh drpd Allah jauh drpd syurga dan dekat dengan neraka.Org kedekut ni anak didik syaitan.Patutnye jumpe org tua ke org ngaji pondok ke bui ah pitih ke dia sedekoh baru muroh rezeki.Ni dok makang keda bayor suku menatang sgguh.Bayor suku haji baru balik mekoh apa salohnye belanja kawan2 semeja.Doh bile nk senang main gtu?Xdok masa doh kite ni nk masuk kubur doh.

4. Dakpe dok g tengok lumba moto Gp?Sebab org kata dokleh ade org puang seksi?

Kalu mung nk g tgk lumbe muto sgguh bulih ah.Kalu nk g tgk org puang seksi dokleh ah pasal ianya perkara maksiat.Tengok tujuan asal.

5. Bulih ke bdk bdk azan?

Syarat nk azan ni bukan mesti baligh cume ia perlu kepada mumayyiz tahu beza doh.Budok 5 tahun pun mumayyiz doh leni.Jd nk azan kene tahu selok belok azan dan mumayyiz baru boleh azan.

6. Ade org kata dokleh kata “salam” dalam wasap sbb dia kata bermaksud celaka betul ke?

Orang yg kata salam ni bermaksud celaka tu mung tu sebenarnye celaka.Yg mereka reka hukum syarok.Salam bukan celaka.Salam bermakna selamat.Assam barulah maksud celaka.Leni rama org bodo etek main share ikut dang je leni.Memandai mandai je.Org masuk syurga pun malaikat kata salamun bermakna selamat.Maka nk guna dlm teks ke wasap ke harus xdok mslh.Jangan memandai mandai.

7. Ade org dok berahi dgr kuliah agama jd guane gok dia?

Jadi bodo lah dia seperti dicerita dalam Al Quran dan hadis.

8. Jarak perjalanan yg boleh buat solat jamak qasar ni mcmana?

Ulamak buat kajian perjalanan 2 marhalah ni lebih kurang 55 56 batu.Paling skit pandangan mengatakan 50 batu kire kire 80.3 km gtu lah.

9. Mazhab syafei niat smyg ni dlm takbiratulihram tp ade ustaz kata niat sebelum takbir guane ni?

Soal niat ni tidak berlaku ijmak dikalangan ulamak.Ianya lebih kpd kajian ulamak.Niat didalam takbir disisi mazhab 4 ade 2 tempat iaitu wajib niat didalam takbir dan 2 tempat lagi boleh niat diluar takbir disisi mazhab 4 dan mazhab syafei kata kene niat dalam takbir tp kalu ade masyaqqah seperti payah masuk ke dok mari ke diharuskan dia niat sebelum takbir xdok mslh boleh pakai belaka.Khilaf yg rahmat utk semua.

Diharapkan perkongsian ini memberi manfaat kepada semua. Jika anda mahu mengikuti koleksi nota yang lebih banyak, anda boleh mengikuti laman fanpage Koleksi shortnote Kuliah Ustaz Azhar Idrus yang penuh dengan ilmu bermanfaat disana.

TAGS
RELATED POSTS
2 Comments
  1. Reply

    jaka

    September 22, 2016

    makasih bos infonya dan salam sukses

  2. Reply

    tejo

    September 22, 2016

    terimakasih gan infonya dan semoga bermanfaat

LEAVE A COMMENT

CommentLuv badge

Cari