Panduan melaksanakan solat jenazah dengan sempurna

Pada beberapa hari lepas, saya ada menziarahi rumah jiran tetangga yang baru sahaja kehilangan ayahanda mereka akibat sakit tua. Pemergiannya itu sangat mengejutkan dan disedari sendiri oleh isterinya. Suka atau tidak ahli keluarga perlu berlapang dada untuk meredhai pemergian seorang ketua keluarga.

Solat Jenazah

Alhamdulillah, anak-anak dari jauh juga turut sama-sama membantu menguruskan jenazah orang tua mereka dan sempat untuk menatap wajah orang tua mereka untuk kali terakhir. Segala urusan yang melibatkan pengurusan jenazah semuanya berjalan dengan lancar. Sebelum dibawa ke tanah perkuburan untuk dikebumikan, para hadirin melakukan solat jenazah dan mendoakan mudah-mudahan Allah mengampuni dosa si mati.

Diketika itu, saya cuba membayangkan andai kata sayalah si mati tersebut dan seperti mana beliau, saya punyai isteri dan anak-anak, seeloknya saya mahu anak lelaki saya yang paling tua untuk mengimamkan solat jenazah tersebut. Namun sudah nama manusia, adakalanya kita terlupa bagaimana untuk melakukan solat jenazah oleh kerana jarang melakukannya.

Panduan Solat Jenazah

Oleh itu, pada entri kali ini, saya akan menyediakan kepada anda semua lafaz niat dan tertib solat jenazah yang betul supaya ianya dapat membantu para pembaca untuk melakukannya kerana ianya tersangat mudah untuk dilakukan. Tatacara yang saya berikan ini disertakan dengan panduan mengerjakan solat jenazah dengan doa yang ringkas dan doa yang lebih panjang beserta panduan bacaan didalam tulisan jawi, rumi beserta dengan makna setiap bacaan. Mudah-mudahan panduan ini sedikit sebanyak membantu anda semua untuk mengerjakan solat jenazah untuk orang tua anda mahupun saudara islam anda yang lain.

Tuntutan Solat Jenazah

Apabila membincangkan dengan lebih mendalam tentang solat jenazah, perkara pertama yang perlu kita fahami adalah mengenai solat itu sendiri. Secara umumnya solat jenazah berbeza dengan solat yang lain kerana tidak terdapat ruku dan sujud. Ianya dilakukan dengan berdiri bersama dengan 4 kali takbir.Solat keatas jenazah orang Islam hukumnya ialah fardhu kifayah dan ianya boleh dikerjakan pada bila-bila masa dan tidak makruh mengerjakan pada waktu-waktu yang ditegahkan melakukan solat. Ini kerana solat jenazah merupakan solat yang mempunyai sebab.Namun hukumnya adalah makruh sekira kita melambat-lambatkan solat tersebut sehingga sampai pada waktu-waktu yang ditegah.

Kedudukan Jenazah dan Imam

Sebelum melakukan solat jenazah, jenazah perlu diletakkan diletakkan didepan iman melintang ke kiblat. Jika jenazah ramai, kedudukannya adalah seperti berikut:

  1. Jenazah Lelaki Dewasa
  2. Jenazah kanak-kanak lelaki
  3. Jenazah perempuan dewasa
  4. Jenazah kanak-kanak perempuan.

Itu merupakan turutan kedudukan jenazah jika jenazah yang hendak disolatkan ramai dan kedudukan jenazah ini boleh diletakkan secara berbaris atau beberapa baris.. Mengikut kepada kesepakatan Imam-imam mazhab adalah sunat hukumnya untuk solat jenazah yang ramai secara serentak dan lebih afdhal sekiranya disolatkan secara berasingan dan didahulukan dengan jenazah yang paling dimulia sewaktu hidup.

Bagi kedudukan imam ketika menunaikan solat jenazah pula:

Jenazah Lelaki

  1. Kepala jenazah lelaki terletak di sebelah kiri imam.
  2. Imam berdiri disebelah kepala atau dada jenazah.

Jenazah perempuan

  1. Kepala jenazah perempuan terletak di sebelah kanan imam.
  2. Imam berdiri dibahagian pinggang jenazah.

Kedudukan ini bertepatan seperti mana yang telah disebutkan oleh Imam Ibnu Hajar Rahimahullahu Ta‘ala dalam kitab Tuhfah al-Muhtaj. Mengenai saf solatnya pula, disunatkan membentuk 3 saf yang mempunyai sekurangnya 2 orang untuk setiap saf.

Rukun Solat Jenazah

Solat jenazah tidak perlu dilaungkan azan dan iqamat. Ianya berbeza dengan solat-solat yang lain kerana ianya dikerjakan dengan berdiri dan 4 kali takbir tanpa ada ruku dan sujud. Rukun solat jenazah adalah seperti berikut:

Rukun Solat Jenazah

1 – Niat pada takbiratul ihram

2 – Berdiri ketika melakukan solat bagi yang berkemampuan

3 – Mengangkat 4 kali Takbir termasuk takbiratulihram

4 – Membaca Surah Al- Fatihah selepas takbir pertama

5 – Membaca selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w selepas takbir kedua

6 – Membaca doa untuk jenazah selepas takbir ketiga

7 – Memberi Salam Yang Pertama sesudah takbir keempat

Cara mengerjakan solat Jenazah

Cara mengerjakan solat jenazah cukup mudah. Ianya dimulai dengan berdiri tegak bertentangan dengan jenazah. Kemudiannya mulakan solat anda dengan:

1. Lafaz Niat dan takbir pertama

Setiap daripada jemaah yang mengikuti solat jenazah WAJIB berniat untuk melakukan solat jenazah kerana Allah Taala. Lafaz niat solat jenazah lelaki dan perempuan adalah seperti berikut.

niat sembahyang jenazah lelaki, niat sembahyang jenazah perempuan,niat sholat jenazah, niat solat jenazah lelaki, niat solat jenazah perempuan, niat solat jenazah, niat sembahyang mayat, Dalam lafaz niat tersebut, dibacakan haadzal mayyiti bagi jenazah lelaki dan haadzihil mayyitati bagi jenazah perempuan. Perbezaan ada ditunjukkan didalam gambar ini seperti mana yang tertulis didalam kurungan () dan penggunaannya bergantung kepada jantina jenazah yang hendak disolatkan.

Setiap solat yang dilakukan tanpa niat adalah tidak sah solatnya termasuk ketika melakukan solat jenazah. Niat termasuk perkara yang dilafazkan atau apa yang diucapkan dialam hati. Ini bertepatan dengan hadis Rasulullah s.a.w.

Hadis Rasulullah SAW dari Ibnu Umar ra, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

“Sesungguhnya setiap amal itu tergantung niatnya. Setiap orang mendapatkan sesuai niatnya.” (HR. Muttafaq Alaihi).

Selepas lafaz niat, kemudian bertakbirlah dengan takbiratul ihram yang pertama disertai dengan niat di hati.

Takbiratul Ihram yang pertama.

allahu akhbar, allah, allah maha besar, maha besar

2. Membaca Surah Al Fatihah

Selepas takbiratul ihram yang pertama, hendaklah dibaca surah Al-Fatihah dari awal sehingga selesai. Walaupun surah Al Fatihah merupakan surah lazim dan saya pasti para pembaca blog ini sudah menghafalnya, saya tetap sertakan sekali untuk rujukan pihak Tuan/Puan beserta dengan bacaan didalam tulisan rumi. Makna surah Al-Fatihah turut disertakan sekali.

maksud fatihah, maksud fatihah dalam bahasa melayu, terjemahan surah alfatihah, surah al fatihah dalam jawi rumi dan maksudnya, maksud surah al fatihah dalam rumi, fatihah rumi, maksud fatihah, maksud surah fatihah, al-fatihah, surah alfatihah, surah al-fatihah, maksud

Bacaan surah Al fatihah didalam solat jenazah tidak perlu diawali dengan bacaan iftitah dan bacaan surah pendek selepas fatihah seperti kebiasaannya.

Selepas selesai membaca Surah Al-Fatihah, angkat takbiratul ihram yang kedua “Allahu Akhbar”.

allahu akhbar, allah, allah maha besar, maha besar

3. Membaca Selawat

Selepas takbiratul ihram yang kedua, anda dikehendaki untuk berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. Anda boleh membaca selawat ringkas atau selawat ibrahimiyah. Selawat adalah seperti berikut.

Bacaan Selawat Nabi dalam Rumi, selawat ibrahimiah rumi, selawat ibrahimiyah, selawat ibrahimiah, selawat ke atas nabi, nabi muhammad saw,

Didalam gambar ini, saya ada melabelkan dengan warna. Anda boleh membaca selawat ringkas dengan membaca ayat yang berwarna pink / merah jambu itu sahaja. Lebih afdhal kalau anda membaca keseluruhan selawat yang dikenali sebagai selawat ibrahimiyah, bacaan yang dibaca ketika tahiyat akhir.

Selepas selesai membaca selawat, angkat takbiratul ihram yang ketiga “Allahu Akhbar”

allahu akhbar, allah, allah maha besar, maha besar

4. Membaca doa untuk jenazah

Selepas mengangkat takbiratul ihram yang ketiga, anda dikehendaki untuk membacakan doa untuk jenazah. Ini merupakan bahagian yang paling penting kerana inilah tujuan mengapakan kita solatkan jenazah iaitu kita ingin mendoakan jenazah. Doa ringkas adalah seperti berikut.

Do'a Dalam Shalat Jenazah,Bacaan Niat, Doa dan Tata Cara Sholat Jenazah Lengkap, Bacaan Sholat Jenazah dan Artinya, doa ringkas solat jenazah, doa solat jenazah, doa sembahyang jenazah, doa jenazah lelaki, doa jenazah perempuan,

Didalam doa ringkas ini, saya ada melabelkan 2 warna iaitu warna ungu yang merujuk kepada jenazah lelaki dan warna jingga merujuk kepada jenazah perempuan (dalam kurungan). Bacalah ikut kesesuaian jantina jenazah. Ini adalah doa versi ringkas, jika anda mahukan doa yang lebih panjang, sila rujuk gambar di bawah ini.

Do'a Dalam Shalat Jenazah,Bacaan Niat, Doa dan Tata Cara Sholat Jenazah Lengkap, Bacaan Sholat Jenazah dan Artinya, doa ringkas solat jenazah, doa solat jenazah, doa sembahyang jenazah, doa jenazah lelaki, doa jenazah perempuan,

Doa ini merupakan doa yang sama dengan doa ringkas yang diberikan kepada anda. Cuma ini merupakan doa yang lebih panjang dan lengkap. Saya masih lagi menggunakan tanda warna yang sama untuk membezakan diantara jenazah lelaki dan perempuan iaitu warna ungu dan jingga.

Selepas selesai membaca doa ini, seterusnya angkat takhbiratul ihram yang keempat “Allahu Akhbar”.

allahu akhbar, allah, allah maha besar, maha besar

5. Tambahan Doa untuk Jenazah

Selepas takbir keempat, anda dibolehkan untuk diam sejenak dan terus memberi salam.

Tetapi perlu kita ingat, tujuan kita solat jenazah ini adalah untuk mendoakan si mati, maka adalah lebih elok untuk lanjutkan berdoa untuk si mati selepas takbir keempat ini. Saya ada menyediakan doa ringkas dan doa penuh. Doanya adalah seperti berikut.

Do'a Dalam Shalat Jenazah,Bacaan Niat, Doa dan Tata Cara Sholat Jenazah Lengkap, Bacaan Sholat Jenazah dan Artinya, doa ringkas solat jenazah, doa solat jenazah, doa sembahyang jenazah, doa jenazah lelaki, doa jenazah perempuan,

Bacaan doa boleh diringkaskan dengan bacaan doa untuk ayat yang berwarna merah jambu sahaja dan ianya memadai. Walau bagaimanapun untuk lebih afdhal, anda boleh baca keseluruhan doa dari awal sehingga akhir.

6. Memberi Salam

assalamualaikum, assalamualaikum warahmatullah, beri salam, salam, salam ketika solat, makna salam,

7. Bacaan selepas salam

Sesudah salam, anda boleh membaca surah-surah berikut:

  • Surah Al-Ikhlas x 3 kali.
  • Surah Al-Falaq x 1 kali.
  • Surah An-Nas x 1 kali.
  • Surah Al-Fatihah x 1 kali.
  • Surah Al-Baqarah ayat 1-5.
  • Ayat Kursi  x 1 kali.
  • Doa yang sesuai.

Itu merupakan serba sedikit ilmu yang mampu dikongsikan mengenai tatacara atau panduan yang lengkap untuk solat jenazah. Penjelasan telah diberikan dari segi tuntutan, kedudukan jenazah dan imam, rukun solat jenazah dan cara melaksanakan solat jenazah. Setiap bacaan juga telah diberikan dengan bantuan dari segi tulisan rumi dan maknanya sekali.

Mudah-mudahan perkongsian ini mendatangkan manfaat kepada diri saya dan anda semua untuk sama-sama mengingati tentang cara-cara untuk mengerjakan solat jenazah. Kongsikan juga entri ini kepada mereka yang memerlukan kerana lupa itu biasa dan itu memang sifat semulajadi manusia. Diharapkan apabila selesai mengerjakan solat jenazah ini, ianya segera mengingatkan kita kepada mati dan menerbitan keinsafan kepada diri.

Peranan Yang Dimainkan Si Ayah Mempengaruhi Tingkah Laku Anak-Anak

Seorang ayah yang baik ialah mereka boleh menjadi pemimpin, model ikutan serta contoh yang baik kepada anak-anaknya.Justeru, untuk menjadi seorang pemimpin dan model ikutan yang baik, seorang ayah perlu menjadi pendidik dan berpegang kuat kepada disiplin bagi mewujudkan unsur-unsur kemesraan di dalam keluarga dengan menunjukkan contoh yang terbaik.

Dalam sebuah kajian yang dilakukan oleh penyelidik dari Oxford University, didapati bahawa antara punca anak-anak kecil seawal usia satu tahun mempunyai masalah tingkah laku (tantrum sebagai contoh) adalah kerana hilangnya ayah dalam dunia mereka. Bahkan dalam banyak lagi kajian lain di peringkat umur yang berbeza-beza, peranan ayah pada usia awal kanak-kanak (0-5 tahun) adalah antara penentu kepada sikap kanak-kanak pada usia remaja. Baik peranan ayahnya, baiklah anak itu, buruk peranan ayahnya, maka buruklah anak itu.

Dengan kata lain, ayah yang tidak berperanan seperti yang sepatutnya terhadap anak-anak sejak kecil, akan merosakkan tingkah laku anak-anak tersebut.

Begitulah besarnya peranan seorang ayah seperti yang dibuktikan oleh kajian sains. Ini sebenarnya telah ditegaskan lebih awal di dalam Al Quran, di mana kisah pendidikan anak-anak antara ayah dan anaknya lebih banyak berbanding kisah di antara ibu dan anak.

Antaranya adalah kisah Nabi Ibrahim berdoa untuk anaknya selepas membina Kaabah, kisah Nabi Ibrahim berbincang dengan anaknya Ismail (sebelum penyembelihan), kisah doa Nabi Zakaria untuk mendapatkan anak, kisah nasihat Luqman kepada anaknya, kisah Nabi Yaakub bersama anak-anaknya di dalam surah Yusuf dan ketika hampir saat kematiannya di dalam surah Baqarah, kisah nasihat Nabi Ismail dan ahli keluarganya di dalam surah Maryam dan banyak lagi.

Ya, dalam tarbiatul aulad, kisah-kisah dari Al Quran lebih berat terhadap peranan ayah dalam pendidikan anak-anak, kerana itulah yang sepatutnya.

Justeru itu wahai ayah, jangan sia-siakan amanah yang sedang membesar di hadapan mata. Tanggungjawab mendidik anak-anak jangan dilepaskan hanya kepada isteri, apatah lagi orang tua kita. Nikmatilah saat-saat berharga bersama anak-anak yang tidak akan dapat diulang kembali. Ciptalah momen-momen indah bersama anak-anak ketika usia kecilnya kerana momen-momen ini, akan diingati hingga mati oleh anak-anak.

Baca juga : Ibu ini menukarkan dunia tidur anaknya kepada sesuatu yang luar biasa

Baca juga: Pengisian Ustaz Azhar Idrus di Surau Al-Iman

Pengisian Kuliah Ustaz Azhar Idrus Di Surau Al-Iman

Ilmu yang disampaikan di rumah Allah itu adalahnya tidak terus tersimpan didalam diri seseorang individu. Jika dijadikan nota, mungkin boleh disampaikan kepada mereka yang lain. Oleh itu kami di AzmirShah.Com ingin berkongsi dengan anda nota ringkas yang dicatat berdasarkan kepada kuliah maghrib di Surau Al-Iman Lorong Siakap, Losong Panglima Perang yang disampaikan oleh Ustaz Azhar Idrus pada hari Isnin, 2 November 2015 yang lepas.

Kuliah ini disampaikan berdasarkan kitab Ayyuhal Walad. Loghat Terengganu ini dikekalkan bagi menjaga keaslian penyampaian.

– – –

Kitab Ayyuhal Walad

1. Orang yang tidak mengambil tahu tentang  akhirat ini Allah kata mereka ini seperti binatang ternak bahkan lebih teruk daripada itu lagi. Haa ini ayat Al Quran jgn main wak lebih kurang gitu.Kite ni akal ade tp duduk kejor akademik dunia semata mata spm nk A Degree nok Diploma nk berjaya abih tea ah usaha tapi bab islam tak mau ikut siap lawan Al Quran lawan hudud pulok.

2. Hudud ni milik Allah.”Tilka hududullah”. Milik Allah. Kalu hina hudud jd kafir kalu kate hudud ni mundur boleh jd kafir.Buke kitab fatwa or Syeikh kata hina hudud boleh jd murtad doh leni rama mana duk hina hudud rama mana jd kafir leni?

3. Bumi ni kan milik Allah mung ingat bumi ni milik tokk mung ke guane.Kalu dia kata ” kalu laksana hudud rama ah kudung” ayat gni boleh jd kafir.Kene ade ilmu ah jgn main cakap ikutdang gtu.

4. Maka Allah kata mereka ini mcm binatang.Bahase teganu NATANG ah.3 sifat nk jadi gni mata dia tgk kebenaran tp xmbuh ikut telinga dia dgr kebenaran xmbuh terima dia ade dgn kebenaran dia xikut maka ini layak digelar binatang.Kalu Tengku,tengku natang kalu megat,megat natang,kalu wan,wan natang dok kire sape sape bile ade sifat gni dialah yg Allah kata seperti binatang dlm Al Quran.Doh dok rajin dgr la pasa mu dok mari dengor.

5. Leni ustaz2 ngajor slow ngat.Konar sokmo koknung kokning nk kate benor dok brani nok nok dalam telebiseng dekat hok kate ke kerajaan skit dia senyap bile tanye bakpe dok ckp betul dia kata kekgi dokleh masuk tb doh 10 ribu sebulan boh.Abih jadi dok pakkka gawa.

6. Doh sape sape dok hera ke agama tu NATANG ah tu.Dok kasor doh bahasa teganu kan tu.Dalam Al Quran kata binatang.Kalu bahasa KL pun pggil binatang doh kite taganu Natang ah.Dok kasor mmg bahasa gtu.Bahkan Allah tamboh plok belakang ‘bahkan mereka lebih sesat dari binatang’.Oh parok doh lah terik nim.Dalam Al Quran belaka cerita ni.

– – –

Berikut pula adalah pengisian yang didapati ketika sesi soal jawab selepas kuliah.

– – –

Soal Jawab

1. Isu bubuh gmbr makan di FB ade kata haram?Kalu jiran bau makanan wajib beri ke jiran pahtu Kawan ni jual kek jual mee rebus buh dlm fb salah ke? guana kata haram tu?Mcmana hukum?

Tidak ada lagi kite pernah dgr seorg ulama kata haram letak gmbr makanan atau hidangan utk org tengok.Pasal ape dia kata haram kite kene tanye dia krn asalnya hukum harus.Asal tiap sesuatu bkn perkara ibadah itu harus kecuali ade nas pengharamannya.Ustaz2 ni pun mslh jgk byk buat pandangan sendiri xlihat fatwa ulamak.Kalu dok faham tafsir kene rujuk ulamak muktabar.Betul ade hadis kata kalu jiran bau masakan kita kene bagi ke dia.Dlm tafsir bukan berdosa dok beri makanan yg jiran terbau tu.Bukan berdosa pun jgn lebih drpd ulamak.Cume nk comelnye sunat ulamak sebut beri makanan yg jiran kite terbau tu bukan wajib.Kalu wajib beri berat ah gtu rohok ah.Jd koho masalah lah.Sbb tu jgn lebih drpd ulamak.Biar cerdik skit gok.

2. Apa hukum sy tolong simpan berhala yg tokey sy suruh selepas dia nyembah?

Dok bulih tolong.Haram tolong tolong atas perkara mungkar walaupun gaji sejuta sebulan.Leni rama ah kerana pitih rela gadai nilai agama,paka ketat ketat bdk puang leni jd hamba org kafir di kg sendiri kerja supermarket tokey suruh paka.Paka jugok la kawang tu sapa puing punggung2 Nauzubillah.

3. Orang kedekut ni mcmana?

– Orang kedekut ni Nabi saw kata jauh drpd Allah jauh drpd syurga dan dekat dengan neraka.Org kedekut ni anak didik syaitan.Patutnye jumpe org tua ke org ngaji pondok ke bui ah pitih ke dia sedekoh baru muroh rezeki.Ni dok makang keda bayor suku menatang sgguh.Bayor suku haji baru balik mekoh apa salohnye belanja kawan2 semeja.Doh bile nk senang main gtu?Xdok masa doh kite ni nk masuk kubur doh.

4. Dakpe dok g tengok lumba moto Gp?Sebab org kata dokleh ade org puang seksi?

Kalu mung nk g tgk lumbe muto sgguh bulih ah.Kalu nk g tgk org puang seksi dokleh ah pasal ianya perkara maksiat.Tengok tujuan asal.

5. Bulih ke bdk bdk azan?

Syarat nk azan ni bukan mesti baligh cume ia perlu kepada mumayyiz tahu beza doh.Budok 5 tahun pun mumayyiz doh leni.Jd nk azan kene tahu selok belok azan dan mumayyiz baru boleh azan.

6. Ade org kata dokleh kata “salam” dalam wasap sbb dia kata bermaksud celaka betul ke?

Orang yg kata salam ni bermaksud celaka tu mung tu sebenarnye celaka.Yg mereka reka hukum syarok.Salam bukan celaka.Salam bermakna selamat.Assam barulah maksud celaka.Leni rama org bodo etek main share ikut dang je leni.Memandai mandai je.Org masuk syurga pun malaikat kata salamun bermakna selamat.Maka nk guna dlm teks ke wasap ke harus xdok mslh.Jangan memandai mandai.

7. Ade org dok berahi dgr kuliah agama jd guane gok dia?

Jadi bodo lah dia seperti dicerita dalam Al Quran dan hadis.

8. Jarak perjalanan yg boleh buat solat jamak qasar ni mcmana?

Ulamak buat kajian perjalanan 2 marhalah ni lebih kurang 55 56 batu.Paling skit pandangan mengatakan 50 batu kire kire 80.3 km gtu lah.

9. Mazhab syafei niat smyg ni dlm takbiratulihram tp ade ustaz kata niat sebelum takbir guane ni?

Soal niat ni tidak berlaku ijmak dikalangan ulamak.Ianya lebih kpd kajian ulamak.Niat didalam takbir disisi mazhab 4 ade 2 tempat iaitu wajib niat didalam takbir dan 2 tempat lagi boleh niat diluar takbir disisi mazhab 4 dan mazhab syafei kata kene niat dalam takbir tp kalu ade masyaqqah seperti payah masuk ke dok mari ke diharuskan dia niat sebelum takbir xdok mslh boleh pakai belaka.Khilaf yg rahmat utk semua.

Diharapkan perkongsian ini memberi manfaat kepada semua. Jika anda mahu mengikuti koleksi nota yang lebih banyak, anda boleh mengikuti laman fanpage Koleksi shortnote Kuliah Ustaz Azhar Idrus yang penuh dengan ilmu bermanfaat disana.