bigpay paywave, apa itu bigpay, kad debit bigpay scam, bigpay penipu, kelebihan bigpay, kelemahan bigpay, bigpay, bigpay ewallet, big pay, bigpay card, bigpay malaysia, kad bigpay hilang, kad bigpay airasia, kelebihan kad bigpay, kegunaan kad bigpay, guna kad bigpay, apply kad bigpay
Review

kad Bigpay dan Pengalaman penggunaannya selama sebulan

on
15/06/2020

Bagi mereka yang masih lagi belum mencuba kad Bigpay, Bigpay merupakan aplikasi e-wallet dan kad debit yang dihasilkan oleh BigPay Malaysia Sdn. Bhd, sebuah subsidiari AirAsia Sdn. Bhd bagi menggalakkan masyarakat untuk menjalankan transaksi harian tanpa tunai. Misi mereka cukup mudah. Mereka mahu menjadi penyedia perkhidmatan kewangan abad ke 21 yang lebih baik berbanding bank. Paling penting, perkhidmatan tanpa sempadan.

Buat pengetahuan semua, Bigpay bukanlah e-wallet seperti Boost dan Kiplepay  yang hanya menyediakan perkhidmatan menggunakan qrcode jika anda ingin membuat dan menerima, sebaliknya mereka juga ada menyediakan kad untuk pengguna mereka. Saya percaya ini adalah salah satu strategi mereka untuk mengembangkan pengaruh mereka dek kerana pembayaran menggunakan qrcode masih belum cukup matang di Malaysia.

Menariknya, kad Bigpay ini disertakan sekali dengan kemudahan rangkaian Masterkad. Sebab itu ada sesetengah daripada pengguna yang menggelarkan kad Bigpay ini sebagai travel card kerana anda boleh menggunakan kad ini diseluruh dunia dengan hampir 40 juta merchant yang berdaftar kecuali merchant Masterkad di Korea Utara dan Israel. Jika anda tidak ada niat untuk melawat Kim Jong-un dan Ariel Sharon, sepatutnya ini bukannya satu masalah bukan? Hahaha.

Kelebihan Kad Bigpay

Antara daya tarikan mengapa kebanyakan rakyat Malaysia berminat untuk mendapatkan kad ini adalah perkhidmatan yang disediakan diluar negara yang berbaloi disamping masih lagi digunakan untuk kegunaan harian didalam negara. Antara kebaikan yang anda boleh dapat ketika menggunakan kad Bigpay ini adalah seperti berikut:

  1. Pembelian tiket AirAsia tanpa caj
    Kebiasaannya jika anda membeli tiket penerbangan Air Asia menggunakan online banking, anda akan dicaj sebanyak RM4. Jika anda menggunakan kad debit visa dan master yang biasa, anda akan dikenakan caj sehinggan RM14. Jika anda menggunakan kad ini, caj yang dikenakan adalah RM0. Its free.
  2. Kadar tukaran wang asing terbaik
    Bigpay akan memberikan kadar tukaran wang asing terbaik untuk anda jika melibatkan mata wang asing. 0% caj yang dikenakan. Disamping itu, anda boleh mengeluarkan wang daripada ATM luar negara dengan caj serendah RM10 sahaja bersamaan USD2.39 sahaja. Agak berpatutan.
  3. Mata ganjaran BigPoint
    E-wallet ini telah diintegrasikan dengan Big Loyalty Programme yang menjadikan setiap transaksi yang layak akan menerima Bigpoint. Jadi secara tidak langsung boleh digunakan untuk dapat diskaun untuk tiket penerbangan AirAsia. Setiap RM10 transaksi anda akan menerima 1 Bigpoint.
  4. Percuma RM10 untuk pengguna kali pertama
    Jika anda pertama kali menggunakan perkhidmatan ini, maka eloklah anda berdaftar untuk mendapatkan RM10 percuma untuk pengguna kali pertama. Selepas mendaftar, anda cuba perlu memasukkan promo code ” EQ0F5WURAG ” dan automatik wang tersebut akan dimasukkan dalam akaun anda.

Baiklah. Cukuplah kita sibuk bercerita tentang aplikasi dan kadnya. Sekarang saya nak bercerita pula kepada anda semua tentang pengalaman saya memohon kad ini. Nak tengok adalah kad bigpay ini best seperti yang digembar gemburkan.

Jadi kita mulakan dengan proses pendaftaran dahulu.

Proses permohonan kad Bigpay

Ada beberapa perkara yang saya lakukan semasa mula mendaftar kad Bigpay ini. Antara proses pendaftaran termasuklah polisi KYC (Know your customer) yang melibatkan scan muka. Turutannya adalah seperti berikut:

  1. Muat turun aplikasi Bigpay daripada playstore.
  2. Masukkan no telefon bimbit anda.
  3. Masukkan kod pengesahan sms.
  4. Setkan password untuk login.
  5. Isi maklumat diri dan alamat penerimaan kad.
  6. Masukkan referral code ” EQ0F5WURAG ” pada ruangan tersebut untuk Rm10 percuma.
  7. Tangkap gambar IC.
  8. Tangkap gambar muka.
  9. Rakam suara anda.
  10. Buat pembayaran deposit RM20. (Anda akan dapat balik dalam bentuk kredit)
  11. Selesai.

Proses penghantaran kad dalam 5-7 hari bekerja. Sepanjang proses tersebut saya tidak dapat log masuk kedalam aplikasi untuk tujuan pengesahan. Nak tak nak terpaksalah tunggu kad sampai.

Proses selepas kad sampai

Disini ada sedikit penipuan yang telah dilakukan oleh Bigpay. Dia kata tempoh proses penghantaran adalah 5-7 hari bekerja. Ada ke patut 2 hari je dah sampai. Pantas gila. Hahahahaha. Servis agak terbaik, maka tanpa melenggahkan masa saya terus ke proses mengaktifkan kad dahulu.

Ini adalah lampiran kad yang saya terima daripada pihak mereka.

bigpay debit card, kad debit air asia, bigpay

Rekaan yang menarik

big pay review, kegunaan kad bigpay, kad bigpay,kad bigpay, bigpay, kad debit bigpay, kad debit airasia,

Surat yang dilampirkan bersama Kad Bigpay

Kad pun sudah dapat. Jadi perkara pertama yang perlu saya lakukan selepas dapat kad tersebut adalah dengan mengambil nombor 3 digit CVV di belakang kad yang sama terima dan daftarkannya didalam aplikasi Bigpay.

Sebaik sahaja kad diaktifkan, maka bolehlah saya untuk mengakses segala kemudahan yang disediakan didalam aplikasi. Perkara pertama yang saya lakukan adalah dengan menetapkan password untuk kad saya.

Buat pengetahuan semua, password bagi kad dan aplikasi adalah sesuatu yang berbeza. Password aplikasi hanyalah untuk kegunaan di telefon bimbit sahaja dan password di kad adalah untuk kegunaan di terminal (ketika membuat pembayaran) dan ATM. Jadi setkannya diruangan card > pin setting > enter you password.

Pengalaman bersama kad Bigpay

Tujuan mengapa saya menggunakan kad Bigpay ini adalah dengan niat untuk menjadikan ia sebagai kad perbelanjaan saya. Jadi saya boleh berbelanja dengan had berdasarkan bajet bulanan memandangkan saya hadapi sedikit kesukaran untuk menggunakan qrcode disesetengah tempat (saya penggemar e-wallet). Sambil-sambil itu bolehlah kumpul Bigpoint. Saya sendiri hendak menjadikan tahun 2021 tahun untuk giat melancong. Untung juga dapat diskaun. Hahaha.

Baca juga: 7 sebab mengapa Boost e-wallet menjadi pilihan warga Kuala Lumpur

Baca juga: KiplePay: e-Wallet dari kaca mata pengguna celik IT

Selain daripada itu, saya juga boleh merancang kewangan dengan lebih baik. Masukkan duit belanja dan membeli belah, pakailah kau sampai habis. Memandangkan kad Bigpay berfungsi sebagai kad prepaid yang dikuasakan dengan mastercard, berbelanja kini bukan lagi satu halangan.

Lagipun saya gemar untuk berbelanja untuk dengan menggunakan mata wang USD. Kebanyakan wang saya dihabiskan di Steam (Dota 2), Udemy (laman web tutorial), pembelian Facebook Star untuk menyokong streamer kegemaran saya serta beberapa tempat pembelian source code untuk projek sambilan. Jadi saya tidak perlu risau dengan keselamatan kad debit saya.

Anda nak tahu pula bagaimana aplikasi BigPay berfungsi? Berikut antara paparan interface aplikasi.

Paparan muka depan dan My BIG Points

Paparan graf perbelanjaan dan pembayaran

Berkongsi pengalaman bersama anda, saya berikan kelebihan dan kekurangan kad Bigpay sepanjang penggunaan saya setakat ini.

Kelebihan Kad Bigpay

  1. Penghantaran kad fizikal yang efisyen

    Seperti mana yang saya katakan sebelum ini, penghantaran kad yang pantas betul-betul memuaskan hati saya. Walaupun dijanjikan penghantaran dalam tempoh masa seminggu, kad sampai kurang daripada 2 hari. Ini sekaligus memudahkan masa untuk terus menggunakan perkhidmatan BigPay.

  2. Kad yang diintegrasikan dengan mastercard

    Saya dapat rasakan Bigpay ini dapat mengenalpasti permasalahan untuk membudayakan penggunaan QRCode di pasaran. Jadi mereka mengintegrasikan penggunaan ini bersama Mastercard di mana-mana tempat yang menyokong penggunaan kad debit dan kredit. Bijak. Saya pun dengan senang hati menghulurkan kad dan menjalankan transaksi kurang daripada 60 saat.

  3. Sistem pengurusan perbelanjaan automatik

    Menerusi aplikasi Bigpay, setiap perbelanjaan yang dilakukan oleh saya akan dikelaskan mengikut kategori perbelanjaan saya. Ini termasuklah makanan, hiburan, membeli barangan runcit dan banyak lagi. Seperti saya sebelum ini menggunakan aplikasi pengurusan kewangan, dengan Bigpay urusan menjejak rekod kewangan akan menjadi lebih mudah.

  4. Fungsi keselamatan Freeze card jika hilang

    Kad yang hilang cukup merungsingkan terutama jumlah wang yang banyak terkandung didalam ewallet. Namun tidak perlu khuatir, terdapat fungsi Freeze card didalam ewallet Bigpay sekaligus memudahkan anda untuk bertindak dengan pantas didalam menangani masalah kehilangan kad.

Kekurangan Kad Bigpay

  1. Sistem pembayaran Bigpoint yang tricky

    Bigpay dikenali sebagai penyedia perkhidmatan yang kerap mengubah polisi BigPoint. Diketika saya menggunakan perkhidmatan ini, setiap RM10 yang dibelanjakan akan diberikan sebanyak 1 poin. Namun begitu apa yang berlaku adalah sebaliknya. RM10 = 1 poin per transaksi sahaja. Bayangkan saya berbelanja RM775.71 pada bulan Dec 2019, namun saya hanya menerima 64 poin. Memang tidaklah kalau saya nak genapkan perbelanjaan dengan gandaan RM10.

  2. Kekurangan tempat yang menyokong QRCode

    Sepanjang saya menggunakan perkhidmatan mereka di sekitar Kuala Lumpur, tak ada satu pun kedai atau restoran atau tempat yang menyokong pembayaran Bigpay menggunakan QRCode. Ini seolah-olah saya melanggan perkhidmatan mereka hanya sekadar untuk menggunakan kad. Bukannya keduanya.

  3. Caj pengeluaran wang daripada ATM yang mahal

    Jika anda sudah mula menjadi masyarakat tanpa tunai, kalau boleh kekalkan seperti itu. Ini kerana menggunakan kad Bigpay untuk mengeluarkan wang dari mana-mana mesin ATM bakal membebankan anda. RM4 adalah caj minimum yang dikenakan untuk perkhidmatan tersebut. Agak mahal jika hendak dibandingkan dengan perkhidmatan MEPS yang hanya mengenakan caj RM1.06 untuk setiap transaksi.

Kesimpulan penggunaan

daftar bigpay, bigpay, ewallet bigpay, bigpay air asia, kad bigpay, kad bigpay airasia,  guna kad bigpay, apply kad bigpay, penggunaan kad bigpay

Baiklah itu sahaja perkongsian yang saya ingin kongsikan kepada anda tentang kegunaan kad Bigpay. Tanpa disedari 7 kebaikan kad Bigpay telah diberikan oleh saya berbanding kepada 3 keburukannya. Itu sebenarnya adalah signal untuk menyatakan kepada anda penggunaan kad Bigpay adalah sesuatu yang boleh dipertimbangkan.

Jika anda belum lagi mendaftar sebagai pengguna, anda boleh membuat permohonan kad ini di laman web rasmi Bigpay.

Laman web rasmi Bigpay: Klik sini

Daftar sekarang sebagai pengguna Bigpay untuk menikmati segala kemudahan yang disediakan oleh mereka. Buat kaki travel diluar sana, kad ini adalah kit wajib yang perlu anda miliki. Jangan lupa untuk menggunakan kod promo ” EQ0F5WURAG ” untuk mendapatkan RM10 secara percuma didalam ewallet anda.

TAGS
RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

AZMIR SHAH
Kuala Lumpur

Seorang programmer yang mempunyai pengalaman yang tidak seberapa. Memiliki kelulusan daripada universiti terkemuka di Malaysia dan secara jujurnya beliau meminati Elon Mask lebih daripada Bill Gate. Seorang yang bercita-cita tinggi, kini bekerja sebagai Front-End developer di salah sebuah syarikat Shah Alam.

Cari Sesuatu?